کاربردهای هیتر های تابشی و موارد استفاده از آن ها

هیتر تابشی جزء وسایل گرمایشی پر کاربرد در همه مکان ها هستند، این دستگاه ها گرمای مستقیمی را به وجود می آورند و به سرعت نیز آن را انتقال می دهند. هیترهای تابشی در مدل ها و ابعاد مختلف در بازار وجود دارند و به صورت صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این دستگاه ها برای گرمایش کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری از فضاهای بزرگ و کوچک انتخابی عالی هستند و مزایای زیادی نیز دارند.

دریافت جدیدترین لیست قیمت هیترهای تابشی فوق کم مصرف
برای دریافت لیست قیمت محصولات یوتاب نام و شماره موبایل خود را وارد نمایید

ما در این مطلب از یوتاب قصد داریم تا کاربرد های هیتر های تابشی و موارد استفاده از آن ها را در محیط های متفاوت بیان کنیم، اگر به دنبال خرید و انتخاب هیتر تابشی و یا هر نوع سیستم گرمایشی هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اصولا هیترهای تابشی به صورت سریع اقدام به تولید گرما می کنند، یعنی اگر شما در مقابل این هیتر قرار بگیرید، در کوتاه ترین زمان گرمای آن را حس می کنید. نکته جالب توجه اینجاست که اگر هیتر را خاموش کنید کاهش دما را نیز به سرعت احساس می کنید، پس به آسانی می توان دمای محیط را تنظیم کرد.

باید بدانید که بعد از روشن شدن دستگاه فقط اشیا و فضای محدوده چتر حرارتی هیتر گرم می شود. همین امر باعث شده در مکان ها و فضاهای زیادی از هیتر تابشی استفاده کنند. هیترهای تابشی در مدل های ایستاده، دیواری، هیتر تابشی از کف و سقف تولید و عرضه می شوند، تا شما بتوانید با توجه به نیازتان و فضای مورد نظرتان آن را تهیه نمایید.

تفاوت گرمای هیتر تابشی با معمولی

 

با توجه به عملکرد و راندمان عالی هیترهای تابشی و آلایندگی بسیار پایین آن ها، دیگر سیستم های گرمایش قدیمی از مکان ها حذف می شوند. گرمای تابشی همانند گرمای خورشید است، به طوری که اگر در مقابل هیتر بایستید، احساس می کنید در زیر آفتاب قرار گرفته اید.

مطالب پیشنهادی

آسایش حرارتی یا Thermal comfort چیست؟

HVAC یا گرمایش و تهویه مطبوع چیست؟

5 روش گرمایش انبار【+بهترین و کم هزینه ترین روش】

5 سیستم گرمایش کارخانه با راندمان بالا در 1401

چگونه یک سوله بزرگ را گرم کنیم؟

استفاده از هیتر های تابشی در گرمایش سوله و سالن های صنعتی

یکی از بهترین سیستم های گرمایش سوله ها و سالن های صنعتی، هیترهای تابشی مبدل دار ترموستاتیک می باشند. انتخاب یک سیستم گرمایشی خوب و بی نقص برای مکان های این چنینی موجب می شود تا بر روند کاری پرسنل تاثیر مثبت گذارد. بنابراین بهتر است هیتر تابشی انتخاب کنید که علاوه بر دوام بالا، مصرف انرژی کمی هم داشته باشد. تجهیزات گرمایشی تابشی در چهار نوع بخاری گازی، برقی، آبی و نفتی در بازار وجود دارند که از بین این 4 مدل دستگاه های برقی و گازی کاربرد بهتری دارند. به همین دلیل صاحبان مشاغل زیادی برای سالن های صنعتی خود از هیترهای تابشی بهره می برند. از این هیترها در گلخانه ها نیز استفاده می شود.

هیتر های تابشی در سالن های صنعتی

استفاده از هیتر های تابشی در گرمایش سوله و سالن های صنعتی از این نظر کارآمد است که این دستگاه ها به دلیل شباهت عملکرد با گرمایش خورشید، گرمای مورد نیاز محیط را در روزهای سرد فراهم می کنند. این گرما از مصرف بهینه انرژی ایجاد می شود و در نتیجه با محیط زیست هم سازگاری دارد. پس اگر شما هم صاحب یک سوله و یا مراکز صنعتی هستید، این سیستم گرمایشی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

 

از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم گرمایش تابشی در سوله ها و مراکز صنعتی بزرگ و کوچک این است که، هزینه نصب و راه اندازی و همچنین تعمیرات احتمالی آن بسیار پایین بود. این هیترها عمر مفید طولانی دارند. بخاری های تابشی برقی جزء بهترین دستگاه ها می باشند، مدل های جدید این دستگاه ها تا 50 درصد کاهش مصرف انرژی نسبت به مدل های قدیمی دارند. هیترها برای گرم کردن انبارهای کوچک و بزرگ نیز سیستم گرمایشی ایمن و بی خطری هستند، چرا که با استفاده از اشعه مادون قرمز دمای محیط را به خوبی گرم می کنند.

کاربرد های هیتر های تابشی در گرمایش رستوران و کافه

از هیترهای تابشی در رستوران ها و فضای باز استفاده زیادی می شود. رستوران ها برای داشتن گرمای یکنواخت و مطبوع از این دستگاه ها بهره می برند، چرا که هیچ فضایی را روی زمین اشغال نمی کنند و به راحتی بر روی سقف نصب می شوند. بنابراین می توان از محیط استفاده بهتری کرد و میز و صندلی های بیشتری قرار داد.

 

 

نصب هیتر تابشی در رستوران لوشاتو

در واقع با کمک هیترهای تابشی هوای گرم به طور ملایم و با سرعت پایین در محیط پخش می شود و همین امر موجب می شود تا مشتریان احساس راحتی داشته باشند. دمای هوای خروجی این دستگاه نیز، بسیار ملایم می باشد، پس نشستن در نزدیکی هیترها هم مشکلی را برای کسی به وجود نمی آورد. از مهم ترین مزایای استفاده از هیترهای تابشی در رستوران ها می توان به صدای بسیار کم دستگاه، توزیع و پخش یکنواخت هوای گرم در محیط، عدم اشغال فضا، هوای گرم پاکیزه، نصب و نگهداری آسان و همین طور استفاده در فضاهای باز اشاره کرد.

استفاده از هیتر های تابشی در گرمایش سالن ورزشی و استخر

همان طور که می دانید ورزش کردن در محیط های سرد و نامناسب می تواند به بدن آسیب های جدی برساند. از این رو سیستم گرمایشی موجود در سالن های ورزشی و همچنین استخرها اهمیت بالایی دارند. صاحبان سالن های ورزشی همیشه به دنبال یک سیستم گرمایشی مناسب و کم مصرف هستند، تا هم محیط را گرم کند و هم مصرف انرژی بهینه ای داشته باشند.

بیشتر سالن ها فضای بزرگی دارند و سقف آن ها نیز ارتفاع زیادی از کف دارد، پس بهترین گزینه برای گرم کردن آن ها، هیترهای تابشی می باشد. نصب و راه اندازی هیتر در استخرها و سالن های بسکتبال، فوتسال، والیبال و … می تواند محیط را به خوبی گرم کند. این هیترها قابلیت نصب در سقف بلند سالن های ورزشی را دارند.

بعد از روشن شدن هیترهای تابشی، گرما به سرعت به بیشترین میزان رسیده و گرما از روی لوله های تابشی دستگاه به سمت پایین و فضای داخلی پخش می شود. نکته جالب اینجاست که گرمای حاصل از این دستگاه ها به سمت بالا حرکت نمی کند و در پایین سالن می ماند، همین امر موجب گرم شدن افراد در این مکان ها خواهد شد. سرعت گرم شدن محیط با استفاده از هیتر بسیار زیاد است، یعنی در کمترین زمان تمامی محیط مورد نظر را گرم می کنند.

هیتر تابشی در استخر

دمای هوای موجود در استخرها و سالن های ورزشی باید طوری باشد که ورزشکاران را خسته و کسل نکند و به آن ها نشاط و انرژی ببخشد، هیترهای تابشی به دلیل عدم ایجاد جا به جایی هوا، هوای موجود در سالن استخر را پخش نمی کند و در نتیجه هوایی پاکیزه و سالم را در داخل سالن خواهید داشت، این موضوع به خصوص در سالن های ورزشی بسیار مهم و حیاتی است، تا ورزشکاران تنفس بهتری داشته باشند.

این دستگاه ها جایگزین مناسب تری برای سیستم گرمایش همرفتی هستند. این دستگاه قابلیت گرم کردن محیط و همچنین تجهیزات ورزشی را دارد و حتی تماشاچیان نیز می توانند در مکانی با دمای ایده آل به تماشای ورزش بپردازند. این هیترها از لحاظ ایمنی نیز مطمئن هستند و خطر آتش سوزی بسیار پایینی دارند.

استفاده از هیتر های تابشی در گرمایش فضای باز

این روزها بسیاری از رستوران ها و کافه ها میز و صندلی هایی را در فضای باز و بیرون از سالن اصلی قرار می دهند، همچنین بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی که متراژ کوچکی دارند، با گذاشتن صندلی در مقابل فروشگاه از مشتریان خود پذیرایی می کنند. در فصول سرد سال استفاده از این صندلی ها تقریبا غیر ممکن است. هیترهای تابشی با قابلیت گرم کردن فضاهای باز برای این چنین فضاهایی مناسب می باشد و در زمستان امکان استفاده از صندلی های فضای باز را فراهم می کنند. تنها با جهت دهی به مسیر گرمای تابیده شده از هیترها می توان به راحتی بخشی از فضای باز را که نیاز است، به دمای دلخواه رساند.

هیتر تابشی در فضای باز

این هیترها با تولید گرمای مستقیم موجب می شود همه افرادی که در مقابل آن ایستاده و یا نشسته اند، گرما را احساس کنند. نکته قابل توجه در این است که جریان باد و هوای سرد هیچ تاثیری بر عملکرد این دستگاه ایجاد نمی کند و کیفیت گرمای آن را کم نخواهد نمود.

گرمای مستقیم ایجاد شده توسط هیترهای تابشی محیط مورد نظر را حتی در روزهای بسیار سرد زمستان نیز، گرم می کند، تا همه افراد حاضر در محیط احساس راحتی داشته باشند. این دستگاه بعد از روشن شدن به سرعت گرم می شود و بعد از خاموش شدن نیز سریعا خنک می شود. بنابراین بهترین انتخاب برای گرم شدن فضاهای باز، هیترهای تابشی می باشند.

مزیت های هیتر تابشی

  • کاهش مصرف سوخت و انرژی تا 50 درصد نسبت به سیستم های گرمایشی قدیمی
  • عمر طولانی و تعمیر بسیار آسان و کم هزینه
  • نصب سریع و نگهداری راحت
  • سرعت گرمایشی بالا در کوتاه ترین زمان
  • سازگار با محیط زیست
  • قیمت کاملا مناسب
  • امکان نصب در ارتفاع
  • صدای بسیار کم
  • امکان نصب در فضاهای باز
  • توزیع و پخش یکنواخت گرما
  • ایمنی بالا
  • عدم اشغال فضای داخلی
  • ایجاد هوای گرم سالم و تمیز
  • عدم نیاز به لوله کشی و کانال کشی
  • امکان جهت دادن به مسیر گرما
  • مقاوم در برابر جریان هوا و باد به خصوص در فضاهای باز
  • مناسب برای سوله ها، سالن های صنعتی، مرغداری ها و انبارهای بزرگ و کوچک
  • مناسب برای استخرها و سالن های ورزشی

سخن پایانی

این روز ها با مدرن شدن وسایل و تجهیزات در همه زمینه ها، بخش گرمایش محیط نیز دچار تغییرات گسترده ای شده است. هیتر های تابشی دستگاه هایی هستند که با استفاده از انرژی گاز و برق گرمایی مطبوع مانند نور خورشید تولید می کنند و آن را نه به وسیله حرکت هوا بلکه به صورت امواج فروسرخ به سمت پایین یعنی جایی که افراد و اجسام مختلف حضور دارند می تاباند.

این دستگاه ها امروزه در اکثر مکان های مختلف کاربرد دارند. علت این امر این است که مصرف انرژی کم و همراه آن گرمای مطبوع و بهینه باعث شده صاحبان سالن ها، رستوران ها، گلخانه ها، فضاهای ورزشی و… از این دستگاه ها برای گرم کردن محیط استفاده کنند.

در این مطلب از یوتاب، کاربرد های هیتر های تابشی و موارد استفاده از آن ها برای شما بیان کردیم. شما از چه نوع سیستم گرمایشی برای گرم کردن محیط استفاده می کنید؟ اگر سوالی درباره هیتر های تابشی دارید می توانید دربخش نظرات از ما بپرسید.

  • برچسب ها:

ارسال نظر