8 دلیل برای استفاده از هیتر تابشی گلخانه

بسیاری از اوقات کسانی که قصد راه اندازی گلخانه دارند، در ابتدا به سیستم گرمایشی آن اهمیت چندانی نمیدهند. اصولا در شهر هایی که زمستان سردی ندارند، گرمایش گلخانه اهمیت زیادی ندارد ولی در شهرهای که زمستان سردی دارند، برای این که بتوانند در فصول سرد سال هم به کشت ادامه دهند، باید برای گرمایش آنجا هم تدبیری بیاندیشند. اینجاست که گرمایش مقرون به صرفه اهیمت بالایی پیدا میکند.

سیستم هیتر تابشی گلخانه، نوعی سیستم گرمایش مادون قرمز است که با تابش گرما از یک سطح داغ به یک محیط سرد، دمای مورد نیاز برای گرم کردن گیاهان و اجسام داخل گلخانه را تامین میکند.  این نوع دستگاه می تواند انرژی بسیار زیادی را در طول شبانه روز از خود ساطع کند و دمای گیاهان و اجسام را ثابت نگه دارد.

گرمایش هیتر تابشی گلخانه تأثیرات زیر را در محیط گلخانه می گذارد 

دما از مهمترین عوامل محیطی موثر بر رشد گیاهان گلخانه است. بطور کلی حداکثر رشد گیاهان در دمای خاصی صورت می گیرد که به آن دمای مناسب یا optimum می گویند. درصورتی که تغییراتی در کاهش یا افزایش دمای محیط گلخانه صورت بگیرد، کم کم بر رشد و بازدهی محصولات تأثیر می گذارد و حتی باعث متوقف شدن رشد آنها می شود.

همچنین خسارت های جبران ناپذیری برای مالک متحمل می شود. دامنه ی دمای مناسب گلخانه ای حداقل 17 درجه سانتی گراد و حداکثر 27 درجه سانتی گراد است . همینطور دمای خاک 15 درجه می باشد.  چنانچه دمای محیط کمتر از12 درجه سانتی گراد باشد با توجه به نقش دما در رویش گیاهان و کنترل آفات استفاده از سیستم گرمایشی ایده آل جهت کنترل دمای مناسب گلخانه ای الزامی است.

استفاده از گرماتاب در گلخانه ها میتواند دمای مورد نیاز گلخانه را تامین نماید.

در ادامه با 8 دلیل برای استفاده از هیتر تابشی گلخانه آشنا میشوید.

1- تامین گرمای یکنواخت برای گلخانه

مهم ترین مشکلی که اکثر سیستم های گرمایشی در گلخانه ایجاد میکنند این است که گرمای یکنواختی در کل محیط گلخانه ایجاد نمیکنند. یعنی هر چقدر که از سیستم گرمایی دور میشوید دما رفته رفته پایین تر است و اختلاف دمایی محسوسی در محیط گلخانه  ایجاد میشود. ولی هیتر تابشی با ایجاد گرمای یکنواخت در کل محیط گلخانه باعث میشود دیگر اختلاف دمایی وجود نداشته باشد. وجود اختلاف تاثیر منفی زیادی روی رشد گیاهان میشود.

2- صرفه جویی در مصرف انرژی

برای گرم کردن گلخانه نیازی به گرم کردن هوا نیست و گرمای تولید شده مستقیما جذب گیاهان و خاک می شود که این سیستم گرمایشی با مصرف کم برق و گاز می تواند گرمایی بیشتر از سیستم های قدیمی تولید کند. این سیستم گرمایشی می تواند تا 50 درصد مصرف برق و سوخت را نسبت به سیستم های قدیمی کاهش دهد. همچنین به دلیل این که گرمای مورد نیاز گیاهان و اجسام از طریق تابش گرما اتفاق می افتد، دیگر گرما زیر سقف گلخانه جمع نمیشود و فقط قسمت کف گلخانه که مورد استفاده است گرم میشود. این مورد به شدت میتواند روی کاهش مصرف انرژی تاثیر مثبت بگذارد.

اختلاف دمایی محیط گلخانه در زمان استفاده از سیستم های گرمایشی معمول و هیتر تابشیاختلاف دمایی محیط گلخانه در زمان استفاده از سیستم های گرمایشی معمول و هیتر تابشی

3- تولید در تمام سال

با نصب هیتر تابشی میتوان در تمام سال کار تولید محصول را در گلخانه انجام داد. هیتر تابشی گلخانه گرمای مورد نیاز گیاهان را تامین میکند و میتواند در امر تولید در تمام سال به دارندگان گلخانه کمک کند. تولید محصول تازه در فصول سرد سال باعث میشود تا شما چند قدم از رقیبان خود جلوتر باشید و چون محصولات شما تازه و با کیفیت هستند، فروش چند برابری نسبت به آنها داشته باشید.

4- آسان برای استفاده

هیتر تابشی گلخانه نصب راحتی دارد. علاوه بر آن تعمیر و نگه داری آن به شدت راحت است . کافیت این دستگاه را در گلخانه خود نصب کنید و با اتصال منابع انرژی به این سیستم گرمایشی، در کمتر از یک ساعت به گرمای مورد نیاز خود در محیط گلخانه برسید. مورد دیگر این که هیتر های تابشی قابل شستشو هستند و هر چند مدت یک بار میتوانید به راحت آن را بشورید.

5- عدم انتقال بیماری و آفت

در سیستم های معمول گرمایش گلخانه مثل جت هیتر، گرما از طریق گردش هوا به تمام گلخانه پخش میشود. این کار باعث میشود که آفات و بیماری ها، با جریان هوای ایجاد شده، به راحتی به کل گلخانه انتقال یابد و باعث از بین رفتن محصولات شما شود. ولی در هیتر تابشی گلخانه، گردش هوا اتفاق نمی افتد. بلکه گرما به صورت تابش مادون قرمز به گیاهان و اجسام منتقل میشود و این عدم گردش هوا، باعث میشود که آفات و بیماری ها در گلخانه پخش نشوند.

6- ایجاد رطوبت مورد نیاز گلخانه

تابش گرما توسط هیتر تابشی به کف گلخانه باعث میشود که آب موجود در خاک و گیاه به بخار تبدیل شده و رطوبت مورد نیاز گیاهان را تامین کند.  اثر مهم رطوبت در باز شدن روزنه های موجود در برگهاست که به این منظور سطح ایده آل رطوبت نسبی برای گیاهان مختلف متفاوت است اما بطور کلی در محیط 80%-40% می باشد. برخی مطالعات نشان می دهند که حتی در شرایط استرس شدید گیاهان در نتیجه کمبود آبیاری ، برگها قادر به جذب بخار آب از هوا و جلوگیری از بسته شدن روزنه ها هستند که در نتیجه می توانند به فعالیت های متابولیزم ، فتوسنتز و رشد ادامه دهند.

7- عدم اشغال فضای مفید گلخانه

در بسیاری از سیستم های گرمایش گلخانه این مشکل وجود دارد که بخشی از محیط داخلی گلخانه برای نصب سیستم گرمایشی اشغال میشود. مثلا در سیستم کوره هوای گرم، نیاز است تا سیستم گرمایشی در بخشی از گلخانه نصب شود. یا در سیستم گرمایش از کف، نیاز است تا بخشی از گلخانه به عنوان موتورخانه مرکزی مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که هیتر تابشی گلخانه به سقف سازه وصل میشود و فضای مفیدی را اشغال نمیکند.

8- نصب مستقل

هیترهای تابشی گلخانه بر خلاف سایر سیستم های گرمایشی مستقل از هم هستند. یعنی اگر سه هیتر تابشی در گلخانه نصب کردید، در صورت بروز مشکل برای هر یک از آنها، کل سیستم گرمایشی از کار نمی افتد و فقط آن دستگاه معیوب از مدار خارج میشود. در صورتی که در سیستم هایی مثل گرمایش از کف اینگونه نیست. در صورت بروز هر مشکلی در لوله های انتقال آب گرم، ممکن است کل سیستم گرمایشی از کار بیوفتد. در ضمن در صورت بروز هر گونه مشکل در سیستم موتورخانه مرکزی، کل چرخه گرمایش از کار می افتد.

6- ایجاد رطوبت مورد نیاز گلخانه

تابش گرما توسط هیتر تابشی به کف گلخانه باعث میشود که آب موجود در خاک و گیاه به بخار تبدیل شده و رطوبت مورد نیاز گیاهان را تامین کند.  اثر مهم رطوبت در باز شدن روزنه های موجود در برگهاست که به این منظور سطح ایده آل رطوبت نسبی برای گیاهان مختلف متفاوت است اما بطور کلی در محیط 80%-40% می باشد. برخی مطالعات نشان می دهند که حتی در شرایط استرس شدید گیاهان در نتیجه کمبود آبیاری ، برگها قادر به جذب بخار آب از هوا و جلوگیری از بسته شدن روزنه ها هستند که در نتیجه می توانند به فعالیت های متابولیزم ، فتوسنتز و رشد ادامه دهند.

هنگام نصب هیتر تابشی گلخانه باید به این نکته توجه داشت!

در هنگام نصب هیتر تابشی گلخانه باید به فاصله مناسب سیستم گرمایشی با گیاهان توجه کرد. در صورتی که هیتر تابشی در فاصله مناسب نصب نگردد باعث ایجاد آسیب به گیاهان و در نتیجه از بین رفتن آنها میشود. مثلا اگر فاطله کمتر از حد استاندارد باشد باعث مشود آب داخل گیاه و خاک بخار شده و باعث از بین رفتن گیاه شود.

از چه هیتر تابشی برای گلخانه استفاده کنیم؟

شرکت یوتاب با ثبت اختراع هیتر تابشی فوق کم مصرف توانسته است برای اولین بار در ایران، هیتر تابشی تولید کند که با کمترین سوخت ممکن اقدام به گرمایش گلخانه اعم از گلخانه های تونلی، سیرکولار، قله ای و غیره نماید. شرکت یوتاب صاحب امتیاز ثبت اختراع هیترهای تابشی مبدل دار ترموستاتیک با 30 تا 40 درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به هیترهای موجود در بازار است. هیتر های تابشی یوتاب علاوه بر مصرف کمتر، تا 80 درصد صدای کمتری را نسبت هیتر های مشابه تولید میکنند.

برای اطلاع از قیمت گرماتاب و مشاوره با تیم پشتیبانی شزکت یوتاب میتوانید با شماره های 32756159-044 و 09140474460 و 91018021-021 تماس حاصل فرمایید.

  • برچسب ها:

ارسال نظر