هیتر تابشی چیست؟ معرفی سیستم گرمایشی تابشی

شاید شما هم به عنوان صاحب رستوران و کافه یا انبار و کارگاه و ویلا بخواهید برای تامین گرمای فضاهای مدنظر خود، از سیستم های گرمایش جدید و مدرن استفاده کنید.

احتمالا در پروسه یافتن بهترین سیستم گرمایشی برای فضاهای داخلی یا باز، عبارت هیتر تابشی (یا گرماتاب) به گوش شما خورده است. در این مقاله از یوتاب قصد داریم برای شما درباره هیتر های تابشی مطالبی را عرض کنیم.

هیتر تابشی چیست؟

هیتر تابشی  یا گرماتاب دستگاهی است که برای گرمایش محیط با استفاده از یک مشعل و یک خط لوله تکی یا U شکل، گرمای حاصل از احتراق ماده سوختی مشعل را از طریق لوله آلومینایز به امواج مادون قرمز تبدیل کرده و این امواج با تابیدن به سطح افراد یا اجسام گرمای مطلوبی مشابه گرمای نورخورشید را ایجاد می کند.

دستگاه هیتر تابشی همانطور که از نامش پیداست گرمای ایجاد شده را به روش تاباندن باعث گرم شدن محیط می شود. این نوع دستگاه می تواند انرژی بسیار زیادی را در طول شبانه روز از خود ساطع کند و دمای محیط را ثابت نگه دارد.

هیتر تابشی یوتاب

هیتر تابشی در چه فضاهایی استفاده می شود؟

هیتر های تابشی با توجه به اینکه محل نصب آنها سقف فضا می باشد، جای کمتری را اشغال می کند و کمترین میزان خسارت و تخریب را برای معماری محیط دارد. بنابراین شما می توانید از هیتر های تابشی در فضاهای سرپوشیده مانند:

  • مغازه و تعمیرگاه
  • منزل
  • کارگاه
  • رستوران و کافه
  • تراس و آلاچیق
  • روف گاردن ها
  • پیاده رو و راهرو
  • انبار
  • مرغداری
  • گلخانه
  • سالن های ورزشی
  • مکان های مذهبی و عمومی

و… استفاده کنید.

مهمترین مزیت استفاده از هیتر تابشی چیست؟

مهم ترین مزیتی که استفاده از هیتر های تابشی برای شما دارد این است که هزینه صرف شده برای تامین گرمای محیط مورد نظر تا حد زیادی کاهش می یابد و علت این امر این است که هدر رفت انرژی بین هیتر تابشی و هوا بسیار کم شده و بازده انرژی بالایی را دارد.

در واقع هیتر های تابشی برخلاف سیستم های گرمایشی قدیمی که هوا را گرم می کنند، این فرآیند در هیتر تابشی از طریق تابیدن امواج فروسرخ به سطح اجسام باعث گرم شدن محیط می شود.

مطلب پیشنهادی

5 سیستم گرمایش کارخانه با راندمان بالا در 1401

5 روش گرمایش انبار【+بهترین و کم هزینه ترین روش】

روش های نوین گرمایش مرغداری کوچک با کمترین هزینه!!

چگونه یک سوله بزرگ را گرم کنیم؟ بهترین روش گرمایش سوله بزرگ

ارزان ترین راه گرم کردن سوله (5 روش ارزان)

یکی دیگر از مزیت های هیترهای تابشی این است که میتوانید از آن ها در فضاهای بزرگ مانند سوله و سالن ها بزرگ مختلف استفاده کنید. در صورتی که اگر بخواهید از سیستم های قدیی  استفاده کنید باید هزینه بیشتری را برای بازدهی کم پرداخت کنید.

برای مثال شما اگر قصد داشته باشید برای فضای باز مانند آلاچیق یا روف گاردن خود از بخاری برای تامین گرما استفاده کنید مطمئنا بخاری فقط اطراف خود را گرم می کند و همچنین در زمان حرکت هوا گرمای تولید شده به هدر خواهد رفت.

هیتر تابشی چطور کار میکند؟

نحوه کار هیتر های تابشی به این صورت می باشد که سوخت و هوا توسط مشعلی که در یک سمت هیتر قرار دارد ترکیب شده و سوزاده می شود و سپس آتش ایجاد شده داخل یک لوله آلومینایز هدایت شده و  باعث می شود، دمای سطح لوله بالا برود و پس از انعکاس از رفلکتور قرار داده شده در بالای لوله به سمت پایین و به محل رفت و آمد افراد هدایت می شود.

آیا هیتر های تابشی ایمن هستند؟

هیتر های تابشی نسبت به سیستم های گرمایش قدیمی مانند بخاری های گارسوز امنیت بالایی دارند و خطر آتش سوزی محیط در این سیستم ها بسیار وجود ندارد. اما هر سیستم گرمایشی باید برای عملکرد صحیح و ایمن، نکات ایمنی لازم را رعایت کند.

هیتر های تابشی نیز با گاز شهری و برق کار میکنند بنابراین باید حتما دقت شود هنگام کار این دستگاه ها نشت گاز یا خروج گاز های سمی حاصل از احتراق اتفاق نیفتد.

جمع بندی

همانطور که در بالا اشاره کردیم هیتر های تابشی یکی از انواع جدید ترین سیستم های گرمایشی هستند که گرمای تولید شده توسط مشعل را به صورت امواج مادون قرمز به سمت پایین و بر روی اجسام و افراد می تابانند. استفاده از این روش امروزه بیشترمورد استفاده قرار می گیرد زیرا که استفاده از این سیستم علاوه از داشتن بازدهی بالا و هدر رفت انرژی بسیار پایین، یک سیستم مقرون به صرفه تری نسبت به سیستم های گرمایشی قدقمی می باشد.

در این نوشته از سایت یوتاب برای شما هیتر های تابشی را توضیح داده و مزیت های مهم آن رابرای شما شحرح دادیم. اگر شکا نیز تجربه استفاده از این سیستم های گرمایشی را در فضاهای مختلف دارید می توانید آن را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید

 

  • برچسب ها:

ارسال نظر