دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار چه دمایی است؟

گرمایش محیط زندگی انسان از ابتدای آفرینش یکی از چالش های بشر در اعصار مختلف زندگی بوده و هست. دمای استاندارد و مناسب محیط شرایطی از محیط است که بدن انسان در آن دما احساس راحتی و آرامش می کند و کم یا زیاد شدن آن پس از بروز ناراحتی، باعث به  وجود آمدن مشکلات جسمی و سلامت می شود.

رطوبت زیر 30 درصد در محل کار یا زندگی باعث خشکی پوست  و سوزش چشم و اختلالات تنفسی می شود. زندگی یا کار در محیطی با رطوبت بالا نیز می‌تواند باعث رشد انواع قارچ‌ها در محیط ‌شود و احتمال ابتلا به انواع آلرژی را افزایش ‌دهد.

اگر می خواهید درباره دمای استاندارد خانه و محیط کار اطلاعات مفیدی بدانید، با یوتاب همراه باشید.

دمای استاندارد و مناسب محیط خانه و کار

برای چندین دهه، توصیه استاندارد این بود که دمای متوسط دفتر خود را بین 70 تا 73 درجه فارنهایت نگه دارید. با این حال، این محدوده دمایی زمانی مشخص شد که نیروی کار، بیشتر مردانی بودند که کت و شلوار و کت‌های اسپرت می‌پوشیدند.

در فرهنگ اداری معمولی امروزی و با تعداد بیشتری از زنان در نیروی کار، بهترین دما برای تهویه مطبوع اداری چندین درجه بالاتر رفته است. خانم‌هایی که متابولیسم پایین‌تری دارند، سریع‌تر بدنشان سرد می شود.

ارتباط دما و بهره وری قابل توجه است. در یک مطالعه در دانشگاه کرنل نشان داده شده است که  زمانی که دمای 65 درجه فارنهایت باشد و یا بالاتر برود بهره وری کم می شود. مطالعه ای در دانشگاه شیکاگو در مورد دما و بهره وری نشان داد که به ازای هر درجه بالاتر از دمای متوسط، ارزش خروجی 3 درصد کاهش می یابد.

مطالب پیشنهادی

آسایش حرارتی یا Thermal comfort چیست؟

IAQ یا کیفیت هوای داخل ساختمان چیست؟

HVAC یا گرمایش و تهویه مطبوع چیست؟

فراتر از افزایش نرخ خطا و از دست دادن بهره وری، هزینه انرژی نیز تلف شده است. نگه داشتن میانگین دمای دفتر کار خیلی گرم یا خیلی سرد باعث هدر رفتن هزینه ها می شود زیرا سیستم های شما برای حفظ محیط اداری شما  کارکرد سختی دارند.

اما دستیابی به دمای ایده آل دفتر بسیار ساده است. مناطق مختلف فضای دفتر  شما ممکن است نیازهای گرمایشی و سرمایشی متفاوتی داشته باشند. قسمت‌هایی از دفتر شما در طبقه‌های بالاتر که نور مستقیم خورشید دارند ممکن است در تابستان به تهویه مطبوع بیشتری نیاز داشته باشند. دفاتر در طبقه همکف در نزدیکی درها نیز ممکن است در زمستان گرمای بالایی نیاز داشته باشند.

بهترین دمای استاندارد و مناسب محیط خانه وکار

یکی از مزایای کار در دمای ایده آل این است که بدن شما را برای آماده شدن برای کار آموزش می دهد. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، انتخاب یک دمای راحت و نگهداشتن آن است. به این ترتیب، هنگامی که در محل کار خود می نشینید، می دانید که چه انتظاری دارید زیرا ذهن و بدن شما می داند که زمان شروع کار فرا رسیده است و دمای مناسب 70 الی 78 درجه فارنهایت خواهد بود.

به گفته متخصصین دمای ایده آل خانه باید بین 70 تا 78 درجه فارنهایت باشد.

با توجه به سن، نوزادان و کودکان خردسال کمتر قادر به تنظیم دمای بدن خود هستند. بنابراین مهم است که از گرمایش مرکزی و سایر انواع تنظیم دما برای سالم و راحت نگه داشتن آنها استفاده کنید.

دمای ایده آل برای خواب راحت کودکان  نوپا بین 18.3 تا 21.1 درجه سانتیگراد است که کمی بالاتر از دمایی است که اکثر بزرگسالان هنگام خواب ترجیح می دهند. علاوه بر این، دانشمندان توصیه می کنند که دمای اتاق برای نوزادی که می خوابد باید در حدود 16 تا 20 درجه سانتی گراد باشد. حتما دمای اتاق را به طور مرتب چک کنید و با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

افراد 65 سال و بالاتر بیشتر در معرض خطر عوارض سلامتی ناشی از هوای سرد هستند. NHS توصیه می کند که اگر سالخورده هستید، تحرک زیادی ندارید یا وضعیت سلامتی دارید، خانه خود را حداقل تا 18 درجه سانتیگراد گرم کنید. اتاق‌های خواب مخصوصاً باید حداقل 18 در  درجه سانتیگراد نگهداری شوند و می‌توانید از یک بطری آب گرم یا پتوی برقی برای گرم نگه داشتن در رختخواب استفاده کنید.

NHS همچنین توصیه می‌کند که هنگام غروب، پرده‌ها را بکشید و درها را بسته نگه دارید تا مشکلی پیش نیاید. همچنین توصیه می کنیم که سیستم گرمایش خود را به طور مرتب توسط یک متخصص واجد شرایط بررسی کنید تا  بتوانید شما و خانواده تان را در خانه گرم نگه دارید.

عوامل زیادی وجود دارد که بر دمای محیط برای حیوان خانگی شما  نیز تأثیر می گذارد. اندازه، وزن، سن، سلامت، نوع پوشش، نژاد  همه این عوامل در تعیین سطح راحتی حرارتی حیوان خانگی نقش دارند. مانند انسان، اکثر حیوانات خانگی در حدود 20-22 درجه سانتیگراد  احساس راحتی دارند.

در تابستان، دمای اتاق را زیر 26 درجه سانتیگراد نگه دارید. که هر نوع حیوان خانگی در این دما دوام می آورد. در زمستان، مطمئن شوید که دمای هوا را بالای 16 تا 18 درجه سانتیگراد نگه دارید و به حیوان خانگی خود تختی نرم و گرم بدهید تا روی آن بخوابد. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هر چه حیوان بزرگتر باشد، معمولاً دمای بدنش  پایین تر است.

تاثیر دمای محیط بر بدن و بهترین دمای مناسب برای اتاق

دمای بالاتر باعث بدتر شدن بسیاری از بلایا از جمله طوفان، امواج گرما، سیل و خشکسالی می شود. آب و هوای گرمتر جوی ایجاد می کند که می تواند آب بیشتری را جمع آوری، حفظ کند و آزاد کند و الگوهای آب و هوا را به گونه ای تغییر دهد که مناطق مرطوب مرطوب تر و مناطق خشک خشک تر شوند.  دمای مناسب برای بدن حدود نزدیک به 26 درجه سانتیگراد می باشد.

تاثیر گرما بر بدن انسان

یکی از موارد تاثیر گرما بر بدن انسان گرما زدگی می باشد

در گرمای شدید زمانی اتفاق می افتد که بدن شما نمی تواند به اندازه کافی خنک شود و آب و نمک بیش از حد در بدن وجود خواهد داشت. رنگ پریده می شوید و دمای بدن شما اغلب به بیش از 100 درجه می‌رسد. همچنین ممکن است خسته، ضعیف، سبک سر و حالت تهوع  و سر درد را نیز داشته باشید. هر چه سریعتر باید خودتان را خنک کنید، دراز بکشید و چیزی خنک بنوشید. اگر این تمام چیزی است که دارید، پس صد در صد آب بنوشید. اگر آن را نادیده بگیرید، می تواند منجر به گرمازدگی شود که مجبوذ می شوید به اورژانس مراجعه کنید.

کم آبی بدن

وقتی هوا خیلی گرم است، می‌توانید مایعات زیادی را همراه با مواد معدنی ضروری مانند سدیم و پتاسیم در بدن تان از دست بدهید. ممکن است تشنه باشید و کمتر از حد معمول  دستشویی بروید و ممکن است دهان و زبان شما خشک شود. حتی ممکن است احساس سرگیجه، سبکی سر و گیجی داشته باشید. به یک مکان خنک بروید و چیزی متعادل و خنک بنوشید. موارد جدی نیاز به مراقبت های اورژانسی دارند.

اهمیت تنظیم رطوبت و دمای محیط کار و منزل

محیط های داخلی برای ما بسیار مهم است. شاید ما به آن فکر نکنیم، اما به طور متوسط ​​حدود 90 درصد از روز خود را در داخل خانه می گذرانیم، و به طور قابل توجهی خوب یا بد، تحت تأثیر کیفیت هوای داخل ساختمان هایی هستیم که زمان خود را در آن سپری می کنیم.

در بیشتر موارد، شرایط داخل ساختمان ها به ویژگی های هوایی که تنفس می کنیم بستگی دارد که به عنوان کیفیت هوای داخلی نیز شناخته می شود. با توجه به ساختمان‌های مدرن که به طور فزاینده‌ای عایق‌بندی می‌شوند شرایط هوای داخل خانه عمدتاً به این دلیل است که چگونه سیستم HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) نیازهای دما رطوبت بدن انسان را برآورده می‌کند.

در نتیجه، یک عنصر به طور خاص برای بهبود رفاه شخصی در مراکز مراقبت بهداشتی بسیار مهم است. این کیفیت هوای داخل ساختمان و بالاتر از همه کنترل رطوبت هوا است. شواهد علمی نشان می دهد که حفظ رطوبت نسبی هوا بین 40 تا 60 درصد فواید قابل توجهی بر سلامت انسان دارد. این محدوده رطوبت برای اطمینان از اثربخشی دفاع ایمنی بدن و در عین حال به حداقل رساندن انتشار ویروس ها در هوا ایده آل است.

دمای ایده آل دفتر کار چه قدر است؟

اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (OSHA) کارفرمایان را موظف به حفظ دمای خاص در محل کار نمی کند، اما توصیه می کند که کارفرمایان  دما را بین 68 تا 76 درجه فارنهایت نگه دارند.

چگونه دما بر بهره وری در محل کار تاثیر می گذارد؟

دمای محل کار شما می تواند تاثیر زیادی بر میزان بهره وری شما داشته باشد. این مطالعه نشان می‌دهد که با افزایش دمای بیش از ۲۷ درجه سانتی‌گراد (۸۰ درجه فارنهایت) در محل‌های کاری که نیاز به کار دستی دارند، بهره‌وری تا ۴ درصد در هر درجه کاهش می‌یابد. در تنظیماتی که به صورت خودکار انجام شده این امر مشاهده نگردیده است.

کارگران با بهره وری کمتر به معنای کسب و کار با بهره وری کمتر و اقتصاد کم در گیر خواهند بود. برای تعیین اینکه آیا کاهش بهره وری کارگران باعث کاهش تولید کارخانه ها می شود یا خیر، محققان به داده های تقریباً 70000 کارخانه در سراسر هند نگاهی کردند. آنها دریافتند که ارزش خروجی به ازای هر درجه بالاتر از دمای متوسط حدود سه درصد کاهش می یابد. این ضرر به اندازه کافی بزرگ است که کل کاهش تولید اقتصادی هند را در  فصل های گرم سال توضیح  خواهد دارد.

این مطالعه می‌گوید وقتی کارفرمایان محیط کار را خنک می‌کنند، می‌توانند از کاهش بهره‌وری جلوگیری کنند، اما مانع از درماندگی کارگران در طول دوره‌های گرم نمی‌شود.

چه دمای شرایط کاری نا ایمن در نظر گرفته می شود؟

توصیه های OSHA برای تصفیه هوای محل کار یک سری استاندارد ها را برای دما و رطوبت تعیین می کند. صرف نظر از کسب و کار، حداقل دما برای محیط های کار سرپوشیده 68 درجه فارنهایت و حداکثر 76 درجه فارنهایت است.

جمع بندی

دما محیط خانه و کار نقش مهمی در بهره وری و کارایی انسان دارد. اگر دمای محیط بیشتر را یا کمتر از حد استاندارد باشد، موجب اختلالات جسمی و روانی می شود. بنابراین باید دمای محیط کار و خانه را همیشه در حالت استاندارد حفظ کنیم.

در این مقاله از یوتاب در مورد دمای مناسب و استاندارد محیط کار و خانه صحبت کردیم و همچنین مواردی که می توانند در دمای استاندارد محیط خانه و کار موثر باشند را بیان کردیم. شما نیز اگر در مورد دمای استاندارد خانه و محیط کار مطالب جدیدی میدانید حتما برای ما ارسال کنید.

 

  • برچسب ها:

ارسال نظر